Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2017

ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ – 
ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ  1ο ΣΔΕ ΔΟΜΟΚΟΥ 2016-17
Επιμέλεια: Μπατζάκας Δημήτρης
Δ/ντης, ΠΕ04-01 (Φυσικός Med)

Α1.  ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
ΑΛΙ: Πώς σε λένε; Από πού είσαι;
ΑΧΜΕΤ: Με λένε Αχμέτ. Είμαι από τη Συρία, εσένα;
ΑΛΙ: Με λένε Αλί και είμαι από την Τουρκία.
ΑΧΜΕΤ:  Έχεις καιρό στη φυλακή; Πόσο είναι το υπόλοιπο της ποινής σου;
ΑΛΙ: Ένα χρόνο είμαι μέσα και το υπόλοιπο δεκαεννέα χρόνια. Εσένα;
ΑΧΜΕΤ:  Έξι μήνες και το υπόλοιπο δεκαεννέα και μισό χρόνια.
ΑΛΙ: Έχεις οικογένεια;
ΑΧΜΕΤ: Ο πατέρας μου και η μητέρα μου σκοτώθηκαν στη Συρία. Τα αδέλφια μου πνίγηκαν στη θάλασσα κοντά στη Χίο. Είμαι μόνος μου. Εσύ;
ΑΛΙ: Οι γονείς μου, η γυναίκα μου και τα δύο παιδιά μου είναι στην Τουρκία. Μου λείπουν πολύ. Άσχημος ο πόλεμος, φέρνει συμφορά στις ζωές μας.
ΑΧΜΕΤ: Αυτό τον πόλεμο, θα τον βλέπω σαν εφιάλτη στον ύπνο μου για πολλά χρόνια. Θέλω να τον ξεχάσω. Όταν βγω από τη φυλακή, θέλω να αρχίσω μια καινούρια ζωή.
ΑΛΙ: Εγώ όταν βγω, θα γυρίσω στην οικογένειά μου. Είναι πολλά τα χρόνια όμως.
ΑΧΜΕΤ: Εδώ έχουμε τη δυνατότητα να παίρνουμε τριαντάρια μεροκάματα στο σχολείο  1ο ΣΔΕ Φυλακών Δομοκού, μετά να γραφτούμε στο Λύκειο Δομοκού σαν «κατ’ ιδίαν διδαχθέντες»  και μετά στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Μπορούμε να σπουδάσουμε μέσα στη φυλακή και να βγούμε πολλά χρόνια νωρίτερα.
ΑΛΙ: Ναι , αν υπολογίσουμε και μια πιθανή μείωση ποινής στο Εφετείο, μπορούμε να βγούμε σε λίγα χρόνια. Πρέπει όμως να προσέχουμε να μην έχουμε πειθαρχικά.


Α2.  ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
ΤΖΟΝ: Πώς σε λένε; Από πού είσαι;
ΜΩΧΑΜΕΤ: Με λένε Μωχαμέτ. Είμαι από το Αφγανιστάν, εσένα;
ΤΖΟΝ: Με λένε Τζον και είμαι από την Σομαλία.
ΜΩΧΑΜΕΤ: Γιατί έφυγες από τη χώρα σου;
ΤΖΟΝ: Στην Αφρική υπάρχουν αναταραχές, δεν υπάρχει ειρήνη. Εσύ;
ΜΩΧΑΜΕΤ: Και σε μας το ίδιο. Δεν υπολογίζουν την ανθρώπινη ζωή. Μπορούν να σε σκοτώσουν ξαφνικά αν διαφωνείς… οι Ταλιμπάν.
ΤΖΟΝ: Ήθελα να ζήσω μια ήσυχη ζωή σε μια δημοκρατική χώρα, αλλά βρέθηκα στη φυλακή.
ΜΩΧΑΜΕΤ: Εμείς για να φτάσουμε εδώ, περάσαμε πολλά βάσανα και κινδύνεψε η ζωή μας πολλές φορές. Πολλοί γνωστοί μου που προσπάθησαν να περάσουν στην Ιταλία, πνίγηκαν στη Λαμπεντούζα.
ΤΖΟΝ: Δεν καταλαβαίνουν τι περάσαμε. Κανείς δεν φεύγει από τον τόπο του αν η ζωή είναι καλή. Θέλουμε να μας αντιμετωπίζουν στην Ευρώπη ισότιμα όπως κάθε πολίτη της γης. Να μην υπάρχει ρατσισμός.
ΜΩΧΑΜΕΤ: Μακάρι όλοι οι λαοί μια μέρα να είναι αδελφωμένοι και αγαπημένοι. Να μην υπάρχουν πόλεμοι και μίσος.
ΤΖΟΝ: Πρέπει κι εμείς όμως να είμαστε έτσι. Να σεβόμαστε τη χώρα που μας φιλοξενεί. Να αγωνιζόμαστε για την ειρήνη τη δημοκρατία και τα δικαιώματα  κάθε ανθρώπου σε όλη τη γη.
ΜΩΧΑΜΕΤ: Στη φυλακή έγινα άλλος άνθρωπος. Όταν βγω θα προσπαθήσω να βοηθήσω τον κόσμο να γίνει καλύτερος. Για να γίνει όμως αυτό κατάλαβα ότι εγώ πρέπει πρώτα να γίνω καλύτερος άνθρωπος.
ΤΖΟΝ: Έχεις δίκιο. Κι εγώ άρχισα να διαβάζω εδώ στη φυλακή βιβλία, που μου ανοίγουν τα μάτια να δω τα λάθη μου και ιδέες για ένα καλύτερο μέλλον των ανθρώπων στη γη.


ΓΛΩΣΣΕΣ: Ελληνικά-Αγγλικά-Αραβικά-Τουρκικά-Περσικά (Φαρσί)

Α1
ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ VOCABULARY مسرد SÖZLÜK واژه نامه
ΔΙΑΛΟΓΟΙ DIALOGUES حوارات DIALOGUES گفت و گو
ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΕΧΤS النصوص METİNLERİ متون
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ACQUAINTANCE التجول BAŞLARKEN گرفتن
Πώς σε λένε;  What's your name? ما اسمك؟ Adın ne? نام شما چیست؟
Από πού είσαι; Where are you from; أين أنت؟ Neredesin? شما کجا هستند؟
καιρός weather,duration حالة الطقس hava هوا
مدة süre مدت
υπόλοιπο residual,rest بقية dinlenme استراحت
ποινή penalty عقوبة ceza مجازات
δεκαεννέα 19 19 19 19
μισό half نصف yarım نیم
οικογένεια family عائلة aile خانواده
πατέρας father الأب baba پدر
μητέρα mother أم anne مادر
σκοτώνω kill قتل öldürmek کشتن
σκοτώνομαι slay ذبح öldürmek ذبح کردن
πνίγομαι choke خنق boğmak خاموش کردن
πνίγω choke غرق boğmak غرق شدن
Χίος νησί Chios island جزيرة خيوس Sakız Adası جزیره خیوس
Άσχημος  unsightly قبيح çirkin زشت
λείπω be absent التغيب mevcut olması وجود داشته باشند
συμφορά calamity مصيبة musibet فاجعه
πόλεμος war حرب savaş جنگ
εφιάλτης nightmare كابوس karabasan کابوس
ξεχνώ,ξεχνάω forget ننسى unutmak فراموش کردن
καινούρια new جديد yeni جدید
ζωή life حياة hayat زندگی
βγαίνω (βγω) go out الخروج dışarı çıkmak بیرون رفتن
γυρίζω=επιστρέφω turn=return عودة = انحرف saptırmak=dönüş برگشت = تغییر جهت دادن
όμως nevertheless مع ذلك yine de با این وجود
δυνατότητα opportunity فرصة fırsat فرصت
μεροκάματα wages أجور ücret مزد
γράφω write إرسال yazmak نوشتن
γράφομαι graphically بشكل بياني grafikle گرافیکی
Λύκειο  high school مدرسة ثانوية Lise دبیرستان
κατ’ ιδίαν διδαχθέντες individual learned on فرد المستفادة من Bireysel öğrendim فرد در دست
ΕΑΠ Greek Open University جامعة اليونانية المفتوحة Yunan Açık Üniversitesi دانشگاه یونانی گسترش
σπουδάζω study دراسة çalışma مطالعه
νωρίς early في وقت مبكر erken زود
νωρίτερα earlier في وقت سابق daha erken زودتر
υπολογίζω calculate عد saymak شمار
πιθανή potential إمكانية potansiyel پتانسیل
μείωση reduction تخفيض azalma کاهش
προσέχω look at راقب izlemek ساعت
πειθαρχικό disciplinary التخصصات disiplin انضباطی
φεύγω leave ترك ayrılmak ترک
χώρα country بلد ülke کشور
Α2
υπάρχουν there are يوجد var وجود دارد
αναταραχές upheavals الاضطرابات ayaklanmalar تحولات
ειρήνη peace سلام barış صلح
το ίδιο the same نفس aynı همان
άνθρωπος man رجل adam مرد
ανθρώπινη human بشري insan انسانی
ξαφνικά suddenly فجأة aniden ناگهان
διαφωνώ disagree تعارض katılmıyorum اختلاف نظر دارند
θέλω want أريد Ben istiyorum من می خواهم
ήσυχη quiet هدوء sessiz ساکت
δημοκρατία democracy ديمقراطية demokrasi دموکراسی
δημοκρατική democratic ديمقراطي demokratik دموکراتیک
βρίσκομαι am أنا ben هستم
φτάνω arrive يصل gelmek رسیدن
πολλά a lot كثيرا bir sürü بسیاری
βάσανα hardships معاناة acı مبتلا
κινδυνεύω I am in danger أنا خطر Ben riske من در معرض خطر
φορές times مرات kez بار
γνωστοί known معروف bilinen شناخته شده
προσπαθώ try محاولة denemek امتحان
καταλαβαίνω I understand ذكاء anlayış زرنگ و دانا
τόπος locus,place مكان yer محل
αντιμετωπίζω front جبهة ön جلو
ισότιμα equally بالتساوي eşit olarak به همان اندازه
όπως such as مثل gibi مانند
κάθε each, every كل her هر
πολίτης citizen مواطن vatandaş شهروند
ρατσισμός racism عنصرية ırkçılık نژاد پرستی
Μακάρι I wish,may أتمنى Keşke من آرزو می کنم
όλοι all جميع tüm همه
λαός people الناس insanlar مردم
λαοί folks الناس insanlar مردمی
μέρα day يوم gün روز
αδελφωμένοι brothered مثل الاخوة kardeş gibi مانند برادران
αγαπημένοι favorite مفضل favori برگزیده
μίσος hatred كراهية kin نفرت
πρέπει must يجب şart باید
έτσι so هكذا bu yüzden پس
σέβομαι respect احترام saygı احترام
φιλοξενώ accommodate وليمة bayram جشن
αγωνίζομαι struggle النضال savaş مبارزه
δικαιώματα royalties,fees الإتاوات telif hakları حق امتیاز
άλλος other آخر diğer دیگر
βοηθώ help مساعدة yardım کمک
κόσμος world الناس insanlar مردم
γίνομαι become أصبح olmak شدن
δίκιο right حق doğru راست
λάθη errors أخطاء hataları خطاهای
μέλλον future مستقبل gelecek بعدی



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου